Update 8-8 Bericht uit Frankrijk
Update 12-8 Telefoontje met Rein
Update 16-8 Groeten uit Frankrijk
Update 20-8 De laatste loodjes
Update 27-8 Missie geslaagd
Onze Trein, u weet wel die ouwe taaie man uut Epe, gaat in zijn eentje naar Frankrijk om een stukkie te fietsen. Zo’n 4088 kilometer om precies te zijn, en hij denkt daar zo’n maandje zoet mee te zijn.
Maandagmorgen 25 juli vertekt hij Saverne waar zijn tocht start.
Voor het clubblad van HDKS schreef hij onderstaand verhaal en mocht ook hier geplaatst worden.
In de zomer van 2010 las ik in het blad Fiets een verhaal over een stel fietsers die een fietstocht over 100 cols met een lengte van 4088 km gefietst hadden in Frankrijk.
Ik zei tegen mijn vrouw ‘dat lijkt mij een mooie uitdaging’, ze zei als je dat doen wilt moet je daar niet te lang mee wachten want je bent nu nog goed in conditie, maar ik heb geen zin om mee te gaan.
Op internet heb ik de site 100 cols opgezocht en daar staan een heleboel gegevens en verhalen van fietsers die dit al gedaan hebben, leuk om te lezen. Na een paar weken wikken en wegen en een keer rond het IJsselmeer gefietst te hebben, dacht ik ‘ik ga dat doen’…. maar hoe?
Ga je met een groep en met een volgwagen, ga je met een stel of ga je alleen en ga je kamperen onderweg of ga je in hotels of i.d. Allemaal vragen die op je afkomen. Na veel gelezen en gepraat te hebben heb ik besloten om de tocht alleen te fietsen en in hotels te overnachten. Dit heeft het voordeel dat je met niemand rekening hoeft te houden en je kunt stoppen wanneer je wilt.
Na je aangemeld te hebben bij de stichting 100cols, krijg je de route toegestuurd. Die is zeer gedetailleerd en deze heb ik ook uitgezet op verschillende Michelin kaarten die ik allemaal heb uitgeknipt, om niet al teveel papier te krijgen, want je moet toch weten waar je bent.
Er waren verschillende fietsers die zeiden waarom rij de route niet op GPS. Nou weten vele bekenden van mij dat ik niet zoveel met zo’n apparaat heb, maar je gaat toch twijfelen, vooral als je leest dat het
zoeken naar een hotel soms moeilijk is en ik weet uit ervaring met motorritten met Sander dat dan zo’n ding wel handig is.
Na enig aandringen van mijn vrouw, toch maar zo’n ding gekocht. Het is wel een allround toestel, een Zumo 220, die kan ik ook op de motor gebruiken. Na veel oefening denk ik dat het wel makkelijk is.
Sander had de GPS routes al op internet gevonden, dus die hoefde ik ook al niet meer te maken, alleen in het toestel zetten en klaar.
Wat neem je zoal mee? Nou niet al teveel, want dat is allemaal gewicht wat je mee moet slepen en je hebt eigenlijk alleen maar wielerkleding nodig. Dus een extra race broek en shirt een zweethemd en regenjack moet genoeg zijn, verder een buiten band en twee binnen banden en wat gereedschap en een paar spaken. Ik heb een paar tasjes gekocht waar het spul in kan.
Dan nog de vraag, ga je stempelen onderweg en hoeveel km rij je per dag en hoelang wil je er over doen, want dat mag je zelf weten. Mijn plan is om er 4 a 5 weken over te doen en 180 km per dag op makkelijk etappes te rijden en op zware berg etappes niet meer dan 100km te doen.
De route start in Saverne in het Noordoosten van Frankrijk, gaat dan dwars door Frankrijk naar het Zuidwesten, dan dwars door de hele Pyreneeën naar het Zuidoosten. Hierna via de Montventoux en de Gorges du Verdon naar de Alpen. Daarna de Jura en via de Vogezen terug naar Saverne. Ik ben van plan om eind juli te starten en eind augustus weer terug te zijn.
In een volgend verhaal zal ik mijn bevindingen, die ik onderweg heb meegemaakt opschrijven.
Op de bijgaande route kaart kun ju ongeveer zien hoe de route door Frankrijk loopt.
Rein
Wij wensen Rein veel succes met deze dappere poging en kijken uit naar de enthousiaste verhalen als hij dit heeft volbracht.
Gebergte |
Cols |
Vogezen |
Donon |
Bourgogne/Beaujolais |
Brancion, Croix de l'Orme, Crie, Casse Froide, Cassettes |
Centraal Massief |
Croix de l'Homme Mort, Puy Marie |
Pyreneeën |
Burdincurutcheta, Soudet, Marie Blanque, Aubisque, Tourmalet, Soulor, Aspin, Peyresourde, Menté, Portet d'Aspet, Port de Balès, Core, Agnès, Peguère |
Cevennes |
Mont Aigoual, Solpérière, Perthus |
Provence |
Mont Ventoux, Macuegne, Homme Mort |
Alpen |
Buis, Couillole, Bonette, Vars, Izoard, Lautaret, Galibier, Télégraphe, Isèran, Saisies, Cormet de Roselend, Aravis, Croix-Fry, Mont Clergeon |
Jura |
Grand Colombier, Berentin, Croix de la Serra |
Vogezen |
Ballon d'Alsace, Grand Ballon, Linge, Bonhomme, Ste Marie |
8-8-2011
Wij wensen Rein nog heel veel succes met deze tocht.
Rein vroeg me je even te mailen.Hij had je een bericht gestuurd maar dacht dat hij niet aan gekomen was.Hij heeft nl steeds een hele slechte verbinding.
12-8-2011
Vandaag eindelijk onze Trein aan de telefoon gehad en naar zijn enthousiaste verhalen kunnen luisteren.
Hij had er net 170 kilometer op zitten door prachtige Gorges en langs heerlijke fruitbomen waar hij menig appeltje, tomaatje, pruimpje of wat dan ook naar binnen werkt. ‘Ik vreet mie helemoale te bârsten met al dat fruit hier’ was zijn reactie.
Hij stond nu op het dorpsplein van het ‘negende dorp van de Paus’ (Chateauneuf du Pape) en was op zoek naar een hotel. Morgenvroeg, zaterdag 13 augustus, vertrekt hij na de volledige ontbijttafel naar binnen te hebben gewerkt naar de Mont Ventoux. Eerst nog een aanloopje van zo’n dertig kilometer en dan in een rustig tempo naar boven peddelen, hij doet het lekker op zijn gemak en dat bevalt prima.
Zoals reeds vermeld was het de eerste dag hondenweer en viel er weinig te zien van omgeving en GPS op het stuur, de tellers lieten het zelfs afweten. De volgende dag is hij naar een winkel met kettingzagen gegaan om een klein busje WD40 te halen om de ketting weer wat te smeren.
In de Pyreneeën waren er ook nog een paar dagen waar hij amper een hand voor ogen zag, zo’n dichte mist, en dus ook niets van de omgeving kon zien.
Maar ……. ’t Is hier fantastisch, was zijn conclusie.
Hele mooie route door prachtige streken en hele mooie dorpjes waar je doorheen fietst.
De eerste helft zit er op, 2300 kilometer en 35 000 hoogtemeters, Rein kan nu aan het aftellen beginnen. De route loopt ook door de Grand Canyon du Verdon waar we een paar jaar geleden nog met de motor doorheen zijn gereden. Ik word bijna jaloers op hem nu ik hier zit te tikken met het het tikken van de regendruppels op de achtergrond.
Paparazzi
Hier slaapt Rein van 12 op 13 augustus
16-8-2011
Alweer een telefoontje uit Frankrijk vandaag 16-8 14.40 uur, of ik alle Lapjes even de groeten wilde doen, bij deze dus, en dat het ontzettend goed met hem ging. ’T Is gewoon een prachtig mooie tocht’ melde hij.
Rein wilde even laten weten lekker in het zonnetje te zitten ergens aan deze kant van de Col de la Bonette. Exacte locatie is mij even ontschoten. Hij trakteerde zichzelf nu even op een colaatje met iets lekkers want hij was net de Bonette, de hoogst bereidbare pas van Europa, over. Volgende doel voor vandaag was nog de Col de Vars beklimmen en daarna weer een slaapplaats zoeken.
Dat slapen is zelden een probleem, er is altijd wel ergens plaats. Zoals ook in Castellane, de plaats waar we in 2009 met de motor een weekje waren(foto rechts), daar sliep hij samen met vier mannen op een kamer. Als ik de route bekijk heeft hij er zelfs voor omgereden.
De Mont Ventoux had hij in een rustig tempo, zoals alle beklimmingen, beklommen en dat ging prima tot op heden. Al was het wel erg warm geweest op die kale berg. Ook in de Gorges du Cians raakte Rein bij 40 graden en hellingen tot 20 % aardig aan de kook. Veel drinken en niet over de ‘kop’ jagen was het devies.
Hij geniet nog met volle teugen en merkt op dat je nu nog meer dan op de motor van de omgeving in je opneemt. Je ruikt veel beter de lavendelvelden en de fruitbomen waar je doorheen fietst.
Op mijn vraag of hij al afgevallen was melde hij ‘valt wel mee, bin alleen de buuk kwiet en da’s niet zo erg’.
De 3000 kilometer staat op de teller, 75 Cols op de lijst en over een week hoopt Rein het ‘rondje’ geklaard te hebben. Maar eerst nog een paar Cols van de buitencategorie zoals de Galibier en de Colombier, maar die zullen ook wel zonder al te veel moeite bedwongen worden.
Als je Rein zo hoort praten word je bijna jaloers.
20-8-2011
Nog zo’n 700 kilometer en Rein hoopt woensdag weer in de auto stappen om naar huis te rijden.
‘Heb vandaag maar 100 kilometer gefietst’ melde hij mij gisteren, hij moest in Thônes, in de buurt van het meer van Annesy, een stempeltje halen en vond het wel goed voor vandaag. Het was met temperaturen tot zo’n 40 graden wel erg warm de afgelopen dagen en dat maakt het wel zwaar.
Boven is het met een windje nog wel uit te houden maar in het dal verbrand je bijna, dat is dus met de oren en neus al gebeurt. Alleen de ketting word gemeerd, de rest hoeft voor deze ‘ouwe taaie’ niet zo nodig. Melde hij afgelopen week nog zijn buikje kwijt te zijn ‘noe zit mie de broek ôk al lus um de konte’, maar niets om zorgen over te maken. Ook is er nu geen moment dat je eens lekker vlak kunt fietsen, het gaat alleen maar omhoog of omlaag.
Dinsdag melde hij mij na de Col de Bonette nog ‘even’ de Col de Vars over te fietsen, nou dat even had wel iets langer geduurd. ‘Wat een rotbult is dat zeg, dat merk je op de motor niet eens zo’ maar hij was er over, en zo waren er nog wel een paar van die bulten die vies tegen vielen.
Maar met 55 000 hoogtemeters en 84 Col’s komt het einde snel in zicht en gaat dat laatste stukje ook wel lukken. Alleen die Grand Colombier baart hem nog wat zorgen, ‘die ken ik niet en staat hier als erg stijl omschreven, ben benieuwd hoe die is’.
Toch is het ook nog wel steeds genieten geblazen en meld door veel bekende streken te komen die we ook met de motor een aantal jaren geleden doorkruisten. Hij had zelfs weer in hetzelfde hotel in Seez geslapen als toen in 2009.
Nu dus in de buurt van Annesy waar we in 2007 na de motorpech ook waren, zaterdag eerst dus weer heuvel af en dan langs het meer naar Annesy om vervolgens naar het westen te koersen richting Jura. Vanaf daar lijkt het op de kaart nog maar een klein stukje naar het eindpunt in de Vogezen.
Lijkt het op de kaart ja …… zoals altijd zullen de laatste loodjes wel
weer het zwaarst wegen
Ik wens hem nog heel veel succes de komende week, en vraag of hij nog mee gaat voor een weekend Eifel? ‘Ik denk dat ik voorlopig wel even uitgefietst ben’ meld Rein.
‘Doe ze allemaal weer de groeten en tot snel’
Paparazzi
27-8-2011
25-08-2011
Hallo boy's, na een rondje Frankrijk weer veilig terug op het vertrouwde nest. Sander heeft jullie op de hoogte gehouden waar ik ongeveer zat. De hele rit is goed verlopen, behoudens een paar versleten achterbanden. De laatste dag zou het bijna nog mis gaan , twee keer de ketting doormidden getrapt en in een zware onweers bui met hagelstenen als kippeneieren beland. Maar alles is goed gegaan. Totaal 30 dagen gefietst, 4088 km, 66813 hm en 105 cols afgewerkt. Op een paar slechte dagen na, heel mooi weer gehad van 35 tot 40 C.
Het was een prachtige ervaring en de bultjes waren pittiger dan ik dacht.
Nu weer snel naar het bier.
Rein
Met deze woorden in het gastenboek kwam er een eind aan de tocht van Rein door het Franse land, en wat voor een.
Weet niet of hij nog foto's heeft gemaakt anders zullen die hier nog wel een keer verschijnen, een verslag komt er zeker nog een keer heeft hij mij beloofd. Eerst weer voor het clubblad daarna hier.
Vanaf deze plaatst nogmaals de comlimenten voor deze man, een geweldige prestatie.
Paparazzi