DAG 1
Zoals we vorig jaar al hadden aangegeven dat we met ons eerste lustrum iets speciaals zouden gaan doen, is het in goed overleg samen, een weekend naar Barcelona geworden. Donderdag 9 april was het zo ver, om 6.00uur reed Roelie met haar auto rond om Gerdien, Cis en Annet op te halen en Jacqueline reed met haar auto naar Jolanda en Annie en vervolgens naar de Bottertweg vanwaar we gezamenlijk vertrokken richting vliegveld Eindhoven, even was het nog spannend of de reis wel door zou gaan vanwege de Franse luchtvaart staking (eerdere vluchten waren al geannuleerd) maar gelukkig konden we opgelucht adem halen, onze vlucht ging door. Om 7.30uur waren we op het vliegveld aangekomen, dus hoog tijd voor een kop koffie. Om 9.30uur was onze vertrektijd maar toen iedereen on-boarding was kregen we alsnog te horen dat we vanwege de staking moesten wachten op een teken voor vertrek, wat na anderhalf uur wachten dan ging gebeuren, pfffff…… het begon wel erg warm daar binnen te worden. De vlucht ging goed, het was helder weer dus goed en mooi uit zicht naar beneden. Om 13.00uur landen we op Girona vanwaar we met de bus nog ongeveer een uur moesten rijden voor we in Barcelona waren. Vanaf het busstation liep Jolanda met haar telefoon navigatie voor op, die ons naar het appartement moest brengen, onderweg nog even een broodje nuttigen, en na 15min. lopen kwamen we op de plaats van bestemming aan, net om het hoekje van ‘de beroemde onvoltooide Sagrada Familia’, wat een geweldige plek was dit. De code’s van de voordeur en sleutelkluisjes waren oké, zo konden we onze 2 appartementen binnen gaan, en die zagen er goed uit. Annet, Cis en Roelie gingen in het beneden app. en Gerdien, Jolanda, Jacqueline en Annie in het bovenste app. deze werd ook de ontbijt en gezamenlijke ruimte. In hetzelfde straatje was aan het eind een supermarkt waar nog wat boodschappen werden gedaan, en bij een tapas restaurant werd vast voor 20.00uur een tafel gereserveerd. Om 18.00uur liepen we naar het ‘Sagra Familia”, de voltooiing van het in 1882 begonnen werk gaat uit van de plannen van Gaudi, die zelf op 7 juni 1926 bij een verkeersongeluk om het leven kwam, en zijn lichaam werd bij gezet in de crypte van de Sagrada Familia. Van de vier façaden die het leven van Christus moesten weergeven, was alleen de oost façade (christus geboorte) voltooid, zo kwam er abrupt een eind aan zijn werk. En de burgeroorlog en WO 2 dwongen tot 1952 voor een bouwstop. Vanaf die tijd domineren planners, metselaars, bouwkranen en ontelbare toeristen de orde van de dag, en de vraag blijft of de kerk definitief in gebruik zal kunnen worden genomen op de honderdste sterfdag van Gaude in 2026. De bezichtiging was echt de moeite waard, erg mooi was de lichtinval door de glas-in-loodramen. Na al deze indrukken was het tijd voor een hapje eten, en gingen we naar de afgesproken plek, we lieten ons heerlijke tapasgerechtjes voorzetten met een lekker glas wijn erbij. Bij thuiskomst rond 22.00uur waren we voldaan en moe dus gingen we ook maar gelijk naar ons bed.
DAG 2. Om 7.30uur rinkelde de telefoon, tijd om op te staan, er werden verse broodjes gehaald, en een uur later zaten we met ons allen aan het ontbijt. Als eerste stond voor vandaag een fietstour op het programma, dit was al geboekt, we werden daar om 10.30uur verwacht. We gingen nu met de metro reizen (iedereen kocht een kaart voor 3 dagen), eenmaal beneden eerst even het systeem bestuderen hoe het ondergronds allemaal liep, en dat bleek vrij simpel door de juiste kleur en het eindpunt te zoeken. Zo kwamen we keurig op tijd aan bij Ba-ja bikes, gerund door Hollanders, we kregen oranje fietsen mee en onze gids was Leonie, (zij woonde 2 jaar in Barcelona), totaal fietsten we met 14 pers. En Jaqueline werd onze Last-Lady, door op haar vingers te fluiten als de groep uit elkaar viel bij de vele stoplichten die we zouden tegenkomen. |
|||||
Dag 3. Deze morgen waren we niet zo vroeg op, Jacqueline en Annie gingen om de hoek verse broodjes halen en zo zaten we om 9.30uur aan het ontbijt en maakten we plannen voor deze dag. Als eerste gingen we natuurlijk naar het kantoor (vlak bij Parc de Real) om de gevraagde administratie af te handelen. Daarna liepen we langs de winkeltjes en werd er wat geshopt. Tegen 13.00uur stapten we weer in de metro en gingen we richting Park de Guël, de schone schijn van scherven. Vanaf het metrostation was het een behoorlijke steile klim naar boven. Dit park is tussen 1900 en 1914 door Gaudi aangelegd, het moest een park en tuindorp worden met 60 woonpercelen, een markt en een centraal plein. De 60 stukken grond vonden geen koper, en de enige huizen die in het park gekomen zijn, waren een portiers huis en een administratie gebouw bij de ingang en een woonhuis waar Gaudi zelf tot zijn dood heeft gewoond. Het grote plein was gepland als een ontmoetingsplaats en de weids gebogen mozaïekbank die om het plein is neer gezet is vervaardigd uit afval en afgedankt materiaal van pottenbakkerijen. Het plein wordt gedragen door een woud van 86 zuilen, dat bedoeld was als markthal. Dat dit park erg toeristisch is bleek wel bij de ingang waar al vele wachtenden stonden, we konden entree kaarten kopen voor 16.30uur, opdat moment was het 13.45uur, er werden 400 bezoekers per uur binnen gelaten. Hier gingen wij dus niet op wachten, door er omheen te lopen kon je er nog wel aardig wat van zien en een wandeling door het park was ook erg mooi, vooral het hoogste punt vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de stad. |
|||||
DAG 4 Om 9.00uur zaten we al weer fris met z’n allen aan het ontbijt. Het brood wat over was werd gesmeerd voor de middag, drinken verdeeld over de flesjes, alles opruimen en onze spullen pakken, want om 10.30uur moest het pand verlaten zijn. Eerst gingen we weer naar het kantoor, waar we onze bagage nog een tijdje konden neerzetten, zodat we in de ochtend nog wat konden ondernemen. We besloten om nog even naar het strand te wandelen, om dan vervolgens bij een strandtent koffie te gaan drinken, zo gezegd, zo gedaan, na wat geslenter langs marktkraampjes die langs de boulevard stonden kwamen we uit bij een leuk terras waar we cappuccino bestelden, en genoten we nog even van de Spaanse zon. Om 12.45uur waren we weer ter plekke om onze bagage op te halen, om vervolgens met de metro naar het treinstation te gaan. Vanhier gingen we met de trein naar het vliegveld El-Prat vanwaar we om 16.30uur met Transavia weer terug naar Eindhoven gingen vliegen. Het inchecken had Jolanda ’s ochtends al gedaan, alleen moesten de tickets nog worden geprint, hiervoor melden we ons alsnog bij de incheckbalie, en daar stonden we voorlopig ook nog wel een poosje, de dame had nog al moeite met 7 personen / paspoorten / ID-kaarten en achternamen waarvan er ook nog eens 2 Dieker heetten (ze was echt niet blond), maar het is goed gekomen, zelfs de koffertjes waren allemaal beneden de 10 kg. Er was nog wat tijd voor de Taks Free, en aten we nog een Big-Mac, zodat we bij aankomst gelijk naar huis konden. Toen om 16.15uur het teken “on-boarding” was kwamen Jolanda en Cis erachter dat ze dezelfde tickets hadden (naam en stoelnr.), gelukkig stond de dame in kwestie bij de controle en kon ze alsnog haar fout herstellen. Precies op tijd stegen we op, en hadden we weer een heldere vlucht richting Nederland waar we om 18.40uur landen. Ook hier was het zonnig maar er waaide wel een frisse wind om onze oren brr……. , nadat we onze koffertjes van de band hadden gehaald, gingen we naar buiten waar het pendelbusje al klaar stond om ons weer naar de auto’s te brengen. Om 20.30uur arriveerden we aan de Diekerweg, waar we afscheid van elkaar namen. We kunnen weer terug kijken op een fantastisch mooi en gezellig weekend en volgend jaar??????.............. gewoon weer NEDERLAND. Annie. Red: Of het door dit bezoek komt??? ..... maar na terugkomst verscheen dit bericht in de media |
|||||